O projekcie
Fundacja GPW zakończyła realizację 3. edycji bezpłatnego projektu edukacyjnego "Niebanalnie o giełdzie"
Celem projektu „Niebanalnie o giełdzie” jest poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności nauczycieli, którzy prowadzą zajęcia zawierające treści ekonomiczne. Tematyka projektu w szczególności dotyczy zasad funkcjonowania rynku kapitałowego, przedstawienia jego instrumentów oraz ryzyka związanego z inwestowaniem. W 3. edycji dodatkowo nacisk położyliśmy na zagadnienia z zakresu zarządzania finansami osobistymi w tym m.in.: planowanie budżetu domowego, deponowanie i pożyczanie pieniędzy oraz oszczędzanie na emeryturę.
Projekt stanowić ma uzupełnienie wiedzy i wzmocnienie kompetencji nauczycieli w związku ze zmianą programową i wdrożeniem w roku szkolnym 2023/2024 nowego przedmiotu „Biznes i Zarządzanie”.
Do kogo adresujemy projekt:
- Nauczyciele przedmiotów zawierających treści ekonomiczne (w szczególności Biznes i Zarządzanie, Wiedza o społeczeństwie/Historia i Teraźniejszość, Geografia, Historia, Matematyka, Ekonomia w praktyce, Doradztwo zawodowe i przedmioty branżowe)
- Nauczyciele szkół ponadpodstawowych
- Nauczyciele klas 7-8 szkoły podstawowej
Korzyści z udziału w projekcie:
- Rozwinięcie wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania o finansach osobistych oraz o rynku kapitałowym
- Zdobycie wiedzy o atrakcyjnych, nowoczesnych i innowacyjnych formach nauczania i narzędziach edukacyjnych
- Tworzenie własnych narzędzi do prowadzenia lekcji
- Wymiana doświadczeń z wykładowcami i nauczycielami
- Materiały dydaktyczne dla nauczycieli oraz dla klas
- Dostęp do materiałów edukacyjnych on-line
ELEMENTY 3. EDYCJI PROJEKTU:
- Powtórzenie wykładów z poprzednich edycji projektu
1. Wpływ otoczenia gospodarczego na giełdę
2. Funkcjonowanie giełdy
3. Rynek kapitałowy i instrumenty finansowe
AUTORZY/PROWADZĄCY: kadra Szkoły Giełdowej Fundacji GPW
FORMUŁA ON-LINE
- 3 nowe wykłady nt. finansów osobistych
1. Planowanie finansowe i emerytalne
2. Deponowanie i pożyczanie pieniędzy
3. Inwestowanie i ryzyko na rynku finansowym
AUTORZY/PROWADZĄCY: dr hab. Katarzyna Kuziak, prof. UE; dr hab. Radosław Pietrzyk, prof. UE; dr Agnieszka Wojtasiak-Terech - kadra Szkoły Giełdowej Fundacji GPW z UE we Wrocławiu
FORMUŁA ON-LINE
- Warsztaty metodyczne
Cel warsztatów: zwiększenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie zarządzania finansami osobistymi, tak aby mieli oni podstawy do rozwijania tych kompetencji wśród swoich uczniów.
Metody pracy: podczas warsztatów omówione oraz wykorzystane zostaną atrakcyjne, nowoczesne i innowacyjne formy przekazu wiedzy oparte na elementach pracy zespołowej oraz metody aktywnego nauczania (które były również omawiane w ramach realizacji I i II edycji projektu), w tym np.:
- eksperymenty (projektowane przez nauczyciela/projektowane przez uczniów)
- demonstracje
- dyskusje i debaty
- case studies
- symulacje/aplikacje (np. Szkolna Internetowa Gra Giełdowa)
- gra edukacyjna „Kawiarenki”
- testy i quizy
- filmy edukacyjne
Wykorzystanie powyższych metod w codziennej pracy nauczyciela przyczynić się ma do rozwoju kompetencji miękkich u uczniów, w tym kompetencji 4K (kooperacja, komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie) oraz zachęcenia ich do samodzielnego zdobywania i poszerzania wiedzy.
Zagadnienia poruszane podczas warsztatów:
- świadoma konsumpcja
- budżet domowy
- jak zacząć oszczędzać?
- jak wytrwać w oszczędzaniu?
- jak oszczędzać, by przynosiło to zamierzone efekty?
AUTORZY/PROWADZĄCY: dr hab. Katarzyna Sekścińska, mgr Piotr Pawłowski - Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
FORMUŁA ON-LINE/ STACJONARNA
- Warsztaty nt. design thinking
Cele warsztatów:
- doświadczenie procesu Design Thinking w sposób praktyczny,
- poznanie narzędzi i metod planowania oraz rozwijania własnej działalności zawodowej,
- zdobycie wiedzy o podstawowych zasadach prowadzenia i moderacji procesów DT, umożliwiającej ich powtórzenie w grupie uczniów.
Korzyści ze szkolenia:
- poznanie struktury i etapów procesu Design Thinking,
- poznanie metod i sposobów generowania pomysłów i rozbudzania kreatywności,
- samodzielne doświadczenie procesu DT oraz wygenerowanie prototypowego rozwiązania,
- poznanie i przetestowanie narzędzi projektowych i biznesowych (Persony, Canva Proposition Value, analiza SWOT itp.),
- zrozumienie znaczenia empatyzacji, badań potrzeb i testów z klientem/odbiorcą,
- poznanie i wykorzystanie przydatnych narzędzi cyfrowych i narzędzi do prototypowania,
- zapoznanie się z rolą moderatora procesów DT, umożliwiającą prowadzenie procesów Design Thinking wśród uczniów i uczennic.
AUTORZY/PROWADZĄCY: Anna Andrychowska, Zbigniew Bujak - eksperci Centralnego Domu Technologii
FORMUŁA ON-LINE/ STACJONARNA
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE NA STRONIE INTERNETOWEJ
W ramach I edycji projektu "Niebanalnie o giełdzie" powstał film edukacyjny oraz scenariusze lekcji o rynku kapitałowym. Są one dostępne bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych.
Materiały są dostępne do pobrania z zakładki Materiały on-line.
Udział we wszystkich elementach projektu jest bezpłatny. Zapraszamy!